Õppetöö  >  Tugisüsteemid  >  Sotsiaalpedagoog

Sotsiaalpedagoogi töö eesmärk on kohanemis-, käitumis- ja õpiprobleemidega õpilase tegutsemisvõime ja toimetuleku toetamine läbi last ümbritseva võrgustiku koostöö. Koolisotsiaalpedagoogi ülesanneteks on probleemide ennetamine, hindamine, vastavate sekkumiste nõustamine ja konsulteerimine. Koolisotsiaalpedagoog rakendab oma kutseoskusi ja teadmisi igale õpilasele või grupile nende eripärast lähtuvalt. Koolisotsiaalpedagoogi töös on olulisel kohal eetiliste põhimõtete ja konfidentsiaalsuse nõuete järgimine. 

Sotsiaalpedagoog:
- kaitseb abivajaja privaatsust, hoides saladuses diagnostika ja nõustamise käigus saadud andmed, kui nende avaldamine tooks kahju lapsele ja tema ümbrusele või oleks vastuolus lapse tahtega;
- abistab õpetajaid uute käitumisviiside ja probleemilahenduste leidmisel, muutmaks kooli kui arengukeskkonda soodsamaks nii õpilaste kui ka õpetajate endi jaoks;
- abistab lapsevanemaid, selgitamaks lapse õppetööd ja käitumist mõjutavaid tegureid ja neis vajaduse korral muudatuste tegemist
- teeb koostööd teiste haridus- ja meditsiiniasutuste ning sotsiaalhoolekandesüsteemiga, suunates õpilasi vajadusel sinna abisaamiseks;
- selgitab välja koostöös klassijuhatajate ja aineõpetajatega riskigruppi kuuluvad, erivajadusega õpilased (käitumisprobleemid, mitterahuldavad õpitulemused, vaesusest tingitud sotsiaalsed probleemid, isiksuslikud probleemid, tervise probleemid, koolist puudumine, perekondlikud probleemid);
- uurib riskigruppi kuuluva õpilase probleemi ja lähikeskkonda olemasolevate ressursside leidmiseks ning riskide väljaselgitamiseks;
- selgitab välja erivajadustega õpilastele isiksuse arengut toetavaid tegevusi ja õppimisvõimalusi (koolivälised toetusgrupid, huvigrupid, tugiisikud jne.);
- korraldab ja töötab välja koostöös klassijuhataja, aineõpetaja, õppealajuhataja, õpilase ja lapsevanemaga kava probleemi lahendamiseks;
- loob võrgustiku last ümbritsevate ametkondade vahel;
- informeerib, nõustab ja toetab õpilasi, õpetajaid, lapsevanemaid.

Probleemid

Igas klassis on paratamatult lapsi, kes ei tule teistega võrdselt toime.
Lapse igapäevane vaimne töö koolis eeldab sotsiaalse, kehalise ja vaimse arengu kindlat taset.
Edu tuleb siis, kui kõik isiksuse küljed on võrdselt arenenud.
Üldiselt ollakse arvamusel, et tänapäeva lapsed on targemad ja arenenumad kui kümmekond aastat tagasi ning seda peamiselt tänu televisioonile, arvutile, reisimistele ja huvitavatele teatmeteostele. Laste ettekujutused ja teadmised ümbritsevast maailmast on mitmekülgsemad, neil on laiem silmaring, kuid üsna tihti ei ole nad eriti kirjaoskajad ja lugemishuvigi kipub langema.
Iga kooli tulnud laps ootab edu ja tunnustust. Kui see kohe ei tule, võib ta oma töös ja õpetajas pettuda.
Sageli osutuvad raskemateks õppeaineteks lugemine, kirjutamine ja matemaatika, harva mõni muu õppeaine.
Õpiedu üks oluline tingimus on eakohane, häälduspuueteta, vaba, veatu ja arusaadav suuline kõne. Just kehv lugemisoskus saab õppekava omandamisel sageli takistuseks. See tekitab probleeme lapsele ning üsna sageli ka tema vanematele. Edutust võivad siin põhjustada nägemis-, rütmi- ja kuulmistaju häired ning nõrgalt arenenud operatiivmälu. Lugemisele toetub aga ka õigekiri.
Edutust matemaatikas võivad muuhulgas põhjustada vähene mälu ja tähelepanu, keeleprobleemid, halb orienteerumine ruumis ja tasapinnal, intellektuaalne küündimatus, madal töövõime, väsimus, närvilisus, oskamatus püstitada eesmärke, kitsas silmaring.
Olenemata lapse võimetest, on tal õigus võimetekohasele haridusele, mis tagaks toimetuleku elus võrdselt teistega.
Kooli eesmärk on kindlustada, et iga õpilane saaks realiseerida oma individuaalseid võimeid.

Tiina Pihlak
töötelefon 56265435



Sotsiaalpedagoog, dokumendid