Arvamusi distantsõppest uue korralduse esimestel päevadel

/lugu ilmub Haljala Valla Sõnumite märtsikuu numbris/

Vabariigi valitsuse suuniste alusel suundus terve Haljala koolipere ühel märtsikuu esmaspäeval distantsõppele. Õppetöö on korraldatud läbi e-õpikeskkondade, suunised õppetööks on näha igapäevaselt eKoolis. Olukord on terves Eestis kõigile uudne ning  taolist töökorraldust ei ole me osanud teadlikult ette valmistada. Selleks ei ole ka varem ju väikseimatki vajadust olnud. Meie kasuks räägib see, et oleme kooliga varasemalt liitunud Opiq e-keskkonnaga ja kasutanud mõningaid e-õppe platvorme. Artikli kirjutamise ajal oleme jõudnud “uue õppimise” kolmandasse päeva. Kuidas siis praeguseni töö edenenud on?

7. klassi õpilane Mihkel sõnab, et õppimisi on ehk tõesti veidi vähem, kuid see-eest kulub ilma õpetajata õppimisele palju rohkem aega ja vaeva. “Igatsen teiste inimestega õppimist ja koolis lõbutsemist!” 8. klassi õppurid toovad aga välja ka distantsõppe positiivseid pooli: saan ise oma ajakasutust korraldada, rohkem suhtlust klassikaaslastega ja sõpradega kaugemaltki. Ja muidugi saab magada veidi kauem. Nalja saab nii haihtunud töövihikute kui raamatutega, mis imekombel siiski õnneks kodus välja ilmuvad. Või kui ei tule, peab olema leidlik - küsima sõpradelt, pildistama, skänneerima. 9. klass on samuti väga rõõmus võimaluse üle veidi hiljem ärgata. “Kui muidu oleme koolis koos mitu tundi, siis nüüd jätkub sama asi kodus, ainult sotsiaalmeedia kõnede kaudu! Samuti on distantsõppe juures väga hea see, et vahepeal saab ise oma aega planeerida, ja kui suhelda kellegagi, saab nn tunni ajal rohkem rääkida ja nalja visata asjade üle,” toob distantsõppe plusse välja 9. klassi õpilane Stefi.

3.B klassi õpetaja Meliita Proosa ütleb, et esimesed päevad on olnud väljakutseid pakkuvad. “Rõõm on tõdeda, et meil on head huumorit austav õpetajaskond. Huumor on abiks! Jagatakse nii muresid kui ka rõõme. Üksi ei ole vast kedagi jäetud. Soovin kõikidele lapsevanematele palju jõudu ja jaksu!” Ta lisab, et suurem osa õpilastest annab endast silmanähtavalt parima. Julgetakse pöörduda ja vajadusel abi küsida. “Koos oleme tugevamad, jagatud mure on pool muret!”

Haljala kooli haridustehnoloog ja 6. klassi klassijuhataja Andres Truman toob välja, et esmaspäev algas suure teadmatusega, sest distantsõpe on sellisel kujul uus kogemus nii õpilastele kui õpetajatele. “Esimene päev oli keeruline, sest ilmnesid probleemid eKooli suure kasutatavuse tõttu, mis õnneks päeva peale oma lahenduse leidis. Teine ja kolmas päev sujusid juba rahulikult ja tekkimas on esialgne töörütm.“ Andres märgib, et klassijuhatajatel on mõnevõrra rohkem tegemist, et selgitada välja õpilaste digivajadused ja kitsaskohad. E-õpe on tema sõnul kulgenud suhteliselt rahulikult, väga palju õpilaste ja vanemate abistamist e-keskkondades ei ole olnud. „Tuleb välja, et meie õpetajad on valinud turvalisi lahendusi, kasutades keskkondi, mida lapsed ja vanemad juba tunnevad. Suurem segadus on seetõttu ära jäänud.“ 

“Mõistetavalt on töövorm kooliõpilastele keeruline, sest nõuab arenenud enesejuhtimisoskust ja vastutustunnet. Sellepärast loodame järgnevatel nädalatel vanematelt eriti suurt koostööd ning laste motiveerimist,” saadab Haljala Kooli direktor Ivo Tupits kodudesse sõnumi. III kooliastme lapsevanem Merje Vask kommenteerib kodust töö- ja koolikorraldust: “Kui 8. klassi laps on ise kohusetundlik ja püüdlik, siis lapsevanemana eriti midagi tegema ei pea. Püüame siiski kindlal kellaajal tõusta ja päevas korra ka värskes õhus viibida. Üldiselt on ju kõik arusaadav ja õpetajad on õpilaste jaoks kättesaadavad.”  Lapsevanem toob välja, et kindlasti sõltub olukord palju lapse vanusest, algklasside õpilaste vanemad peavad kindlasti ise rohkem pingutama. 3.B klassi õpilase ema Eleri Aitman on mõnest päevast juba järeldusi teinud: “Esimene distantsõppe päev oli suhteliselt kaootiline, mõtlesin, et vaatame, kuis läheb. Järgnevateks päevadeks tegin konkreetse päevaplaani (kellaajad õppimiseks, puhkamiseks, söömiseks) ja asi toimib juba palju paremini. Iseenesest on praegusel hetkel võimalus I kooliastme lapsel harjutada iseseisvat õppimist ja enesekontrolli. Lisaks sellele sai lapsel täna saadetud oma esimene e-kiri õpetajale oma kodutööga! Kahjuks sellel, kes harjunud viis korda nädalas trennides käima, on tavapäraste spordialadega keeruline tegeleda - korvpall on meeskonnaala ja ujumiseks kodus tingimusi just pole.” Nende peres aitavad füüsilist koormust arendada erinevad harjutused kodus ja jooksutrenn õues, iga õppepäev algab kehalise kasvatuse õpetaja saadetud võimlemisharjutustega. “Ja loomulikult on väiksemal õel oma arvamus venna soovi kohta vaikselt koolitööd teha, ka see nõuab harjumist kõigi poolt! Jaksu ja tervist meile kõigile!”

Kooli poolt soovitame õppimistes hoolega järge pidada, tööülesanded korralikult läbi lugeda ja vajadusel kindlasti õpetajaga julgelt suhelda. Hoiame oma tervist, väldime rahvarohkeid kohti ja viibime rohkem looduses!

 

Greete Toming

Avalike suhete-ja projektijuht

Haljala Kool